Click to join sahabatsurau

Click to join sahabatsurau

AKHLAK

>> Selasa, 30 Jun 2009

PEMBINAAN AKHLAK

Akhlak merupakan perkara yang penting yang perlu dipupuk di dalam diri kita. Namun akhlak yang baik perlu dipupuk agar mendapat kejayaan dunia akhirat. Akhlak yang terbaik akhlak nabi sehingga tiada siapa dapat menandinginya. Mengapa kita perlu kepada akhlak yang baik? perlu ke kita tunjuk akhlak yang baik?

Kita semestinya perlu kepada akhlak yang baik kerana merupakan ajaran agama. Tidak sempurna islam jika akhlaknya tiada atau akhlaknya sama seperti orang bukan islam. Soal perlu tunjuk atau tidak, sudah pasti perkara yang baik akan diketahui orang juga akhirnya kerana akan ada insan yang akan memerhatikan kita samada kita sedar atau tidak. Buktinya, ada orang ikut akhlak abu jahal dan firaun dan ada juga yang ingin mencontohi akhlak nabi. Bagaimana dengan kita???

Nak ke kita tunjukkan akhlak yang buruk dan yang buruk itu diikuti. Cuba kita fikir dan muhasabah diri kita, kita telah menunjukkan akhlak yang baik atau dah banyak sangat tunjuk akhlak yang buruk. Mcm mana nak cover2?


Mungkin kita malu nak tunjuk akhlak yang baik atau perkara baik yang kita lakukan? Mungkin macam tak ikhlas kan? Sebenarnya itulah permainan syaitan. Syaitan begitu hebat dalam menghasut dan mempermainkan manusia. Contohnya; orang yang nak solat syaitan kata tak payah solat. kalau kita solat jugak syaitan bagitahu awal lagi lewatlah sikit. Kalau dah awal Syaitan akan ganggu dalam solat hingga tak khusyuk. kalu kita boleh lawan, syaitan akan masukkan perasaaan2 tak baik seperti riak, ujub dan sumaah. Inilah godaan syaitan yang kalu kita lihat ada level2 nya terhadap manusia.

So, kalau kita nak jadi baik atau nak tunjuk perkara yang baik, sudah pasti macam2 bisikan syaitan yang akhirnya lahir dalam diri kita apa yang kita sebut AKHLAK. Perkara inilah yang orang perhatikan dan menjadi ikutan. Macam mana nak baiki akhlak?? Nabi bersabda, barangsiapa yang berkawan dengan tukang besi habuk besilah yang lekat padanya dan siapa yang berkawan dengan penjual minyak wangi, wangilah yang melekat pada. Jadi tiada cara lain kalu nak pulihkan akhlak, carilah rakan2 yang baik akhlah nya atau pendek kata ada agama.

Ingat, apabila kita berkawan kita akan mengikuti dan kadang2 orang mencontohi kita. Justeru, berilah contoh tauladan yang baik agar perkara yang baik itu dicontohi oleh orang lain. Biarlah mereka dapat mengikut perkara yang baik daripada kita.

0 comments:

Subscribe to sahabatsurau

Powered by us.groups.yahoo.com

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP